15 kwietnia br. w Rzeszowie odbył się X Turniej Debat Historycznych. To największy ogólnopolski projekt edukacyjny oparty na zasadach debaty oksfordzkiej, skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Jego celem jest popularyzacja najnowszej historii Polski z wykorzystaniem debaty oksfordzkiej, która jest formą uporządkowanej dyskusji nad podaną tezą. Poprzez wykorzystanie metody debaty oksfordzkiej projekt uczy samodzielnego myślenia, budowania logicznej argumentacji, słuchania innych, a także brania odpowiedzialności za wypowiedziane przez siebie słowa.
Turniej jest okazją do szlifowania swoich umiejętności oratorskich i retorycznych, a także sprawdzenia i poszerzenia swojej wiedzy merytorycznej.
O finał wojewódzki walczyły zespoły uczniowskie z podkarpackich szkół: I Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Stanisława Konarskiego w Rzeszowie, I Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza w Łańcucie, II Liceum Ogólnokształcącego im. Leopolda Lisa-Kuli w Rzeszowie, Dwujęzyczne Liceum Uniwersyteckie w Rzeszowie, I Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Jaśle, Publiczne Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Anny Jenke w Jarosławiu, Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Piotra Skargi w Sędziszowie Małopolskim.
Drużyny debatowały na tematy koncentrujące się wokół najważniejszych okresów historii najnowszej Polski:
1. Strajki robotników w PRL były przede wszystkim protestami ekonomicznymi.
2. Okres rządów Edwarda Gierka słusznie nazywany jest „złotą dekadą” PRL.
3. Okres PRL sprzyjał upodmiotowieniu kobiet w życiu społecznym.
O finał wojewódzki walczyły zespoły z I Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza w Łańcucie i II Liceum Ogólnokształcącego im. płk. Leopolda Lisa – Kuli w Rzeszowie.
Debata finałowa była skoncentrowana na temacie: Przemiany polityczne w Polsce w roku 1989 to przede wszystkim wynik sytuacji geopolitycznej a nie sytuacji wewnętrznej.
Naszą szkołę reprezentowali: Milena Bułas (1a), Maria Kłoda (1a), Szymon Kłos (1a), Błażej Siudak (2b), Karol Dziok (3b). Licealiści zostali przygotowani do udziału w debacie przez Panią Paulinę Sawę – nauczycielkę historii.
GD